Het is iets dat we steeds vaker tegenkomen. Intranetten. 

Het klinkt altijd zo eenvoudig, een intranet. Eigenlijk gewoon internet, maar dan voor je eigen organisatie. Het liefst van buitenaf bereikbaar, maar je bedrijfsgegevens mogen natuurlijk niet op straat terecht komen.
Of eigenlijk liever gewoon zoals Facebook, niet erbij nadenkende dat Facebook er tientallen jaren over heeft gedaan om zo te worden en een waarde van 190 miljard dollar presenteert. Dat is wellicht niet helemaal het budget wast we ervoor in gedachten hebben :) 

Dus wat gaan we er op zetten? Handboeken? Medewerkers informatie? Procedures? Protocollen? Heel fijn allemaal maar dan toch zeker veilig, en alleen te zien wanneer er wordt ingelogd. 

Verder willen we natuurlijk dat iedereen in de organsatie het intranet gaat gebruiken, maar hoe doen we dat? Gaan we het simpelweg top-down aan de mensen opleggen, zoals dat voeger ging? Of gaan we toch meer voor een cultuurverandering in het bedrijf, en mikken we op betrokkenheid van de collega's? 

Gaan we een moderator aanstellen die de inhoud redigeert? Of laten we het helemaal los lopen en kan iedereen zomaar roepen wat ie wil? Of wordt het dan een puinhoop? 

Bosqom heeft hier een heldere mening over en kan adviseren hoe een intranet in verschillende gevallen het beste opgezet kan worden. Het is dan ook zeker aan te raden om eens om tafel te gaan zitten om te bepalen wat de wensen zijn voordat er zomaar iets in elkaar wordt gezet. Het succes van een intranet meet je immers aan de manier waarop het gaat leven!